Svi postovi po kategorijama

Svi postovi Organskog carstva po kategorijama

  Kako bi Vam omogućila lakše snalaženje i traženje objavljenih postova Organskog carstva složila sam ih po kategorijama. Klikom na bilo koji naslov direktno se otvara Vaš željeni post. :) Korak po korak do vlastitog organskog vrta: Čišćenje i priprema zemljišta Izrada tople gredice Sjetva mog eko povrtnjaka Vrtlarski radovi u rano proljeće Kako složiti kompostnu hrpu? Kako povećati broj glista u organskom vrtu? Početak vrtlarske sezone Mješovita sadnja Osnove organskog vrtlarenja 1. dio Osnove organskog vrtlarenja 2.dio Urbani vrt 1.dio Urbani vrt 2. dio Božje ovčice kao zaštitnice organskog vrta Recikliranje jesenskog lišća Kako pripremiti organski vrt za zimu Prepoznavanje tipa tla u vašem vrtu Poboljšanje strukture tla i njeni poboljšivači Određivanje i mijenjanje pH vrijednosti tla Biljke kao indikatori tla Planiranje plodoreda u organskom vrtu Malčiranje - prekrivanje tla organskom masom Sjetva sjemena u zatvorenom - uzgoj presadnica Planiranje sjetve/sadnje u organskom vrtu B il

Batat





Kako sam u stalnoj potrazi za nekim egzotičnim vrstama bilja, svoj povrtnjak sam prošle godine obogatila jednom vrijednom kulturom.
Naime, riječ je o batatu, koji se kod nas tek unazad nekoliko godina počeo uzgajati na manjim površinama.
Batat je višegodišnja tropska povrtna kultura porijeklom iz Srednje i Južne Amerike. To je visokoenergetska biljka (puno škroba, malo šećera), bogata mineralima i vitaminima.
Pripada porodici ( Convolvulaceae) slakova.
Za jelo se rabe sekundarna zadebljanja korijena( koja se često pogrešno nazivaju gomoljima), ali i mlado lišće, koje se može upotrijebiti kao varivo poput špinata, ili kao salata.
Zbog mnoštva minerala (K,Ca,Mg,Fe,) i vitamina (A,B,C,E,) batat opskrbljuje tijelo važnim antioksidansima.
Sadrži veliku količinu beta-karotena, u samo 200g sadrži istu količinu kao 5 kg brokule.
Batat je bez masti i kolesterola, pa je vrijedna namirnica za ljude koji imaju povišen kolesterol, kao i za dijabetičare.
Također je odlična hrana za djecu i sportaše jer daje energiju, a ne pridonosi debljanju.
U kuhinji se može pripremati poput krumpira kuhan, pržen, u gustim juhama...

Priprema gredice i sadnja batata

Tlo za uzgoj batata potrebno je prije sadnje presadnica dobro razrahliti na dubinu od oko 30 cm te u njega unijeti zrelog stajnjaka, ili kvalitetnog komposta.
Batat najbolje uspijeva na sunčanim mjestima u vrtu uz uvjet da mu je tijekom vegetacije osigurano dovoljno vlage. Zbog toga je batatu najbolje postaviti kap po kap navodnjavanje kako bi dobio potrebnu količinu vode, posebno nakon sadnje presadnica te tijekom ljetnih mjeseci.
U svoj povrtnjak posadila sam presadnice narančastog batata krajem travnja, na uzdignutu gredicu, koju sam počistila od korova i razrahlila bio - vilama te na nju slagala karton, sijeno i razne samonikle ljekovite biljke, (lazanja gredica), kako bi spriječila rast korova, osigurala batatu vlagu tijekom vegetacije (malč), a istovremeno zemlju obogatila vrijednom organskom masom.
Nekoliko dana prije sadnje batata, lazanja gredicu sam polijevala vodom u koju sam sipala čudotvoran enzim, kako bi ju pognojila i pročistila od eventualnih nečistoća, te razmekšala karton kako bi se slijepio za gredicu i bio prilagođen za sadnju.

Probila sam rupice na  kartonu u koje sam sipala kompost, pa posadila presadnice na razmak 30 cm između biljaka i 1m red od reda.


Da bi batat bio tehnološki zreo potrebno mu je oko 3 mj, a za potpunu zrelost oko 5 mj.
Tijekom vegetacije potrebno ga je nekoliko puta prihranjivati, a idealno je napraviti gnojnicu od gaveza (kalij) i koprive (dušik) te razrjeđenom otopinom polijevati kako bi dobio sve potrebne hranjive tvari za uspješan rast i razvoj.
Radi preventive špricala sam ga i enzimom, koji ima višestruku ulogu, u ovom slučaju kao prirodno sredstvo za zaštitu bilja i vrijedno gnojivo koje će obogatiti tlo i privući gliste.
Batat se proširio po gredici puzajući na sve strane, te izazvao divljenje susjeda koji ga do tada nisu upoznali, ali sigurna sam da će se malo po malo proširiti i u njihovim vrtovima.




Polovicom kolovoza izvadila sam jednu" kučicu" za probu i oduševila se koliko je batatića izvirilo, ali ipak sam se odlučila strpiti još desetak dana kako bi korijen još malo zadebljao.
Bila sam u pravu, jer je krajem kolovoza bio skoro duplo deblji, pa sam ga vadila još cijeli rujan, malo po malo i svaki puta bila iznenađena kako raste.
Batat je najlakše vaditi pomoću bio - vila, a taj način je i sigurniji od vađenja motikom jer bi ga u tom slučaju lako mogli sasjeći.



Uzgoj presadnica batata

Ove godine odlučila sam sama uzgojiti presadnice batata, kojeg sam sačuvala od prošle sezone iz svog vrta.
Kako bi postigla određene uvjete za uzgoj presadnica u kućnim uvjetima (temperatura,visoka vlaga, svjetlo),malo sam improvizirala.
Batate sam poslagala na supstrat pomiješan s pijeskom i zeolitom (vlaga), te ih smjestila iznad radijatora (toplina), na prozor okrenut na južnu stranu (svijetlo).
Iz uspavanih pupova sedamnaesti dan počele su izbijati prve biljčice, a svaki dan obradovalo me još nekoliko novih.
Potrebnu vlagu održavala sam tako što sam batate prskala desetak puta na dan, a zemlju često polijevala. Preko noći sam ih prekrivala najlonom da održim temperaturu i vlagu.
Biljke sam počela pikirati deseti dan nakon što su izbile i narasle oko 5 -10 centimetara.



Nožićem sam odsjecala presadnice sa malim komadićem batata ispod korijena, te ih umakala u vrbin sok (prirodno sredstvo za bolje ukorijenjivanje, tzv. hormon rasta).
Posadila sam ih u već pripremljene kontejnere od stiropora.

Međutim, kako nove biljčice izbijaju i nakon četiri tjedna, pikiranje će se odužiti možda još i cijeli ožujak.
Na nekim batatima izniknulo je i više od deset biljaka, dok na nekoliko njih još nijedna, ali primjetila sam, kada batat ohrapavi, iz tih izbočina počnu se buditi pupovi, iz kojih će, nadam se, biti još puno novih biljčica.

Potupak uzgoja presadnica batata u slikama:


1. Na slici lijevo batati poslagani na supstrat, a na slici desno na batatu nakon 10 dana vidimo spavajuće pupove.

2.   17. dan - počele su izbijati prve biljčice.

3. Presadnica batata spremna za pikiranje (10 dana nakon što su izbile biljke, veličine 5-10 cm).

4. Punjenje kontejnera supstratom za presadnice batata.

5. Zalijevanje supstrata prije pikiranja presadnica.

6. Priprema rupica za pikiranje presadnica (pomoću obične olovke).

7. Rezanje presadnice nožićem.

8. Namakanje presadnice u vrbin sok (prirodni hormon rasta).

9. Sadnja presadnica u kontejner.

10. Presadnice batata u kontejneru.














Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Tablica dobrih i loših susjeda u vrtu

Krumpir pod slamom / vrt bez prekopavanja

Tušt (portulak) - lijek iz božje ljekarne